Alla inlägg under januari 2010

Av Jessica - 30 januari 2010 20:44

Morgonen började väldigt tidigt här hemma hos oss i morse.

Pärs och min väckarklocka ringde kl 06:30 för att vi skulle hinna göra oss klara för avfärd mot Sätrahallen, där Malte skulle ha sin första friidrottstävling. Frukosten förbereddes för intag i bilen.


  


När vi kom fram så skulle Malte vara med i två grenar

60 meter och kula. På 60 meter var det 19 pojkar anmälda och Malte gick till final och där kom han 8:a, så han var jätteduktig. I kula stötte han 3:80 vilket också är jättebra med tanke på att de inte har tränat det speciellt mycket.


  


  


När vi kom hem så började jag med vårt nästa projekt i huset, lilla toaletten. Den är just nu väldigt ful och ”Farbror Pettson” som bodde här innan har ju renoverat på sitt egna lilla speciella sätt. Så det har varit ganska roligt att påbörja rivningen av den. Men det tog stopp efter ett tag då vi inte köpt belifixar….. Så vi kunde ej ta bort toalettstol eller handfat idag, men Bauhaus öppnar kl 9 i morgon bitti, då jag vara där.


  


Kvällen avslutades för de små med att vi tillsammans såg på G Force och myste. Men nu har killarna gått och lagt sig fast klockan inte ens är 9. Det har ju varit en lång dag för de små liven.


  

Av Jessica - 29 januari 2010 08:01

Eftersom Pär har varit sjuk i tvådagar nu så har jaglämna på dagis. Det tillhör ju inte mina dagliga sysslor då Pär kan lämna senare än vad jag kan.


Det har gått bra att få upp Alfons på morgonen och få på honom kläderna och även lämningen har gått helt Ok, med tanke på att vi lämnat 30 minuter tidgare än vanligt.


I morse så gjorde vi våra morgonbestyr, men är man en liten 3 årig kille så är det inte så lätt att förstå att det är bara bra att gå på pottan innan man går. Så det var han inte riktigt intresserad av. Så vi traskar i väg till garaget och precis när vi ska sätt oss i bilen säger han "Mamma, jag är kissnödig" . Tre tankar gick igenom mitt huvud

Gå hem, klä av, kissa, klä på, gå till bilen

Ta av overall, kissa runt hörnet i -10 grader, sätta på overall (hysterisk Alfons)

Chansa åka till dagis, springa in och gå på pottan.


Jag chansar på det sista och det funkade faktiskt, vi hann fram i tid. Men jag såg också framför mig hur han skulle gå på dagis i en lite mindre varma extra kläder under dagen. Och att han skulle tycka att det var ett misslyckande att han inte hann. (Han tycker nämligen att han musslyckas stort om han inte hinner till pottan, även om vi verkligen säger till att det gör inget och att det är sånt som händer)


I morgon ska Malte tävla i 60 meter sprint, och kula i Lilla GE galan i Sätra hallen.

Rapporterar från det i morgon


KRAM

Jessisa

Av Jessica - 27 januari 2010 20:43

dags att jobba igen.

Efter biverkningar av spruta och magsjuka. Magsjukan är inte riktigt slut här hemma eftersom Pär nu har fått den.


Men har han fått samma som jag och Malte så är den mycket bättre redan i morgon. Men men vi får väl se. Tycker nog att han har verkat sämre än vad jag och Malte har varit.


Snart ska jag börja riva på lilla toaletten också, för nu har vi handlat hem toalett, handfat och skåp. Golvet finns redan hemma, eftersom det vi ska använda är det som blev kvar efter att vi lade in golv i badrummet.


Jag tycker att detta ska bli väldigt intressant att göra, har liksom fått för mig att jag kommer att göra det mesta själv -  så det kanske är klart till i sommar men då är det ju klart iallafall.


KRAM

Jessisa

Av Jessica - 25 januari 2010 18:21

och det hade varit ordentligt tilltäppt, så de kunde inte göra en "sprägning", det blev inte en Bypas heller, utan något mellanting.


Mamma visste inte riktigt vad det innebar, men hon skulle ringa syrran i kväll för att få veta vad de har gjort.

Så nu ligger pappa i Falun och kommer att transporteras till Avesta i morgon eller så får han komma hem direkt. Men det är något som framtiden får utvisa hur det blir.


KRAM

Av Jessica - 22 januari 2010 22:36

Pappa är fortfarande kvar på lasarettet och kommer att bli det ialla fall till på måndag kl 11 då han ska vara i Falun för kärlkransröntgen. Vi får se vad den visar - om de behöver spränga så gör det på en gång.


Men han verkar vid gott mod när man pratar med honom, men lite uttråkad.


KRAM

Av Jessica - 22 januari 2010 09:44

efter vad de nu tror är en hjärtinfarkt.

Det är nu lite jobbigt att bo här, och inte i närheten. Men nu är det ju inte så himla långt till dem.


Har ännu inte riktigt beslutat om vi ska åka upp, mina bröder är ju där och ser till att mamma kommer dit hon ska och att pappa får besök. Så det är kanske bättre att skjuta upp det till nästa helg.


Pratade med pappa tidigare idag och då medger han att han hade frutkansvärt ont innan ambulansen kom, men att det var bättre nu.

Han ska till Falu Lasarett och göra röntgen på hjärtat för att se om de behvöer spränga lite....


KRAM

Jessisa

Av Jessica - 21 januari 2010 08:19

konstigt egenligten.


Malte fick sin andra spruta mot svininfluensan igår. När han fick den första så reagerade han ingenting. Inte ens ont i armen. Men denna gång så har han alla symptom man man få tror jag: Ont i magen, ont i huvudet, 40 graders feber, ont i armen och tycker att det jobbigt att stå då det gör ont i kroppen......


Det jag tycker är konstigt är samma person reagerar så olika, men det måste väl bero på att man fyller på den där influensan i kroppen så nu blev det för mycket av det goda för vår lilla Malte.


Han ligger nu och sover, efter en jobbig natt, men huvudvärk och feberyrande.

Vi får väl hoppas att det är den korta biverkningen han fått, vissa har ju blivit sjuka i en vecka efter tagen spruta.


Av Jessica - 19 januari 2010 21:39

Jag har ju skrivit förrut hur vi har pottränat Alfons mellan jul och nyår. Det gick ju över förväntan med den biten.


I onsdags när jag kom hem efter ha jobbat kväll, så säger Pär:

"Undrar hur Alfons är i magen?"

" Va?" svarar jag

"Han har inte bajsat varken idag eller igår"

"Opps, det kommer nog, annars får vi sätta på blöjan"


Sedan när jag hämtar på torsdag så frågar jag "Har det gått bra med att kissat på pottan, Alfons?" "Ja, jag har kissat och bajsat"..... Då säger fröken att han bajsade både igår och idag.....

Lilla killen har blivit stor, och han var verkligen redo för detta med pottan. Nu använder vi blöja bara om är ute i shoppingsvängen och han blir nödig under tiden. Han har ju fortfarande toaskräck.


  


Sen nästa lilla kille som kan saker man inte vet. Vi är inte den familjen som åker direkt mycket skridskor, vi är ute mycket och åker pulka och snowracer men skridskor är inte riktigt vår grej.

Men Malte bad att vi skulle ta hem skridskorna från skolan, för att han tyckte det var så roligt att åka i skolan och att han var om han fick säga det själv duktig.

Så vi tog hem dem och söndags var det dags för en dag vid isen, och där satte Pär på Malte skridskorna och han drog i väg på isen och kunde åka jättebra efter bara en veckas åkning i skolan.


Ha en bra kväll

KRAM

Jessisa

Ovido - Quiz & Flashcards